• Nicolas Stockmans

Webdesign & the process of elimination

Je wil een nieuwe website, je wil aan potentiële klanten, collega’s, concullega’s e.d. laten zien wie je bent en wat je te bieden hebt. Maar hoe start je aan het vormgeven van die website? Wat wil je ermee bereiken? Wat moet het meegeven? Deze, samen met 1001 andere vragen waarop je een antwoord dient te zoeken om een helder & concreet beeld te scheppen omtrent je website zijn een moeilijke opgave am I right? Vandaag hoop ik hem iets makkelijker te maken voor jullie.





Je start met brainstormen en schrijft op wat je website moet bevatten, je laat je creativiteit triomferen. Al snel zit je met een eindeloze lijst die het eigenlijk nog complexer maakt. Tijdens het realiseren van een website kom ik dit probleem ook vaak tegen. Voor mij is het zowel een fijne als uitdagende opdracht indien een klant mij carte blanche geeft en zegt “verras me”, doe ik het niet goed veras ik mijn klant en dat is het laatste wat we willen bereiken 😉.


Ik zet muziek op, open een blanco template en we zijn vertrokken. Het is fijn om van 0 te starten en je creativiteit zijn vrije gang te laten gaan. In het geval dat ik blanco mag starten begin ik meestal met de header, footer & het aanmaken van de pagina’s. Gaandeweg ontstaan zo nieuwe ideeën en krijgt de homepagina vorm. De grootste uitdaging is echter om steeds bij de essentie van je idee te blijven en van hieruit verder te gaan. Na enkele uren begint de pagina zicht te vullen & wordt de lay out concreter. Een pagina met verschillende mogelijkheden, dat is het resultaat dat ik dan heb. "En wat doe ik dan?" hoor ik je vragen. HE-LE-MAAL NIKS, that’s right je hoort het goed. Ik slaag het op en sluit het programma af. Ik laat het rusten & bezinken en laat de tijd zijn werk voor mij doen. 1 of enkele dagen later open ik de editor opnieuw en ga ik verder met wat ik reeds gecreeërd had. En daar start mijn proces of elimination, mijn idee heeft gerijpt en de tijd heeft me conclusies & inzichten geschonken. Van die 3 opties die ik had maak ik nu 1 waarin de beste elementen van de 3 in samen komen. Hetzelfde doe ik met dit artikel, ik begin met schrijven maar focus me nog niet 100% op de inhoud en verwoording, ik geef eerst vorm aan mijn artikel, wat wil ik meegeven, en als ik dit laat rijpen heb ik een helder beeld van wat ik wil vertellen. Zo ga ik van 5 pagina’s naar 3 of minder. Soms is less more en zit de waarde hem in de eenvoud.


Het is niet erg om nog niet te weten wat je wil, het belangrijkste is dat je gewoon start, gebruik de tijd in je voordeel en zet hem aan het werk voor jou. Een idee heeft tijd nodig om te rijpen, gebruik die tijd. Zo wordt je idee een concept, en dat concept ga je vervolgens realiseren. Start dan met het elimineren van zaken die je niet meer goed vindt of pas ze aan zodat ze vertellen of weergeven wat je wil dat ze weergeven. Soms doe je meer door minder te doen. Dat is de boodschap die ik je in dit artikel wil meegeven.


“SIMPLICITY IS THE ULTIMATE SOPHISTICATION”

Leonardo Da Vinci


Laat je leiden door de woorden van deze wijze man en probeer ‘the process of elimination’ eens toe te passen op jou eigen idee.

Succes!