• Nicolas Stockmans

De toekomst van webdesign

Webdesign is als wijn, it gets better while aging. Op 6 augustus 1991 was de eerste HTML website een feit. Waren ze mooi & aantrekkelijk? Ik denk het niet, rumour has it dat hun SEO niet de beste was. En kijk nu, 30 jaar later, de mogelijkheden die technologie ons vandaag de dag biedt is ongelooflijk, zeker op zo een relatief ‘korte’ tijdspanne. Beeld je eens een leven zonder internet in… nightmares all over!




Een korte geschiedenis - Tim Berners-Lee the man, the myth, the legend.


Het jaar is 1955, ene Tim Berners-Lee wordt geboren in de hoofdstad van het pre Europese tijdperk van het Verenigd Koninkrijk, Londen, waar hij in 1976 zijn studies natuurkunde succevol afrondde aan de Oxford University.


Midden jaren 80 ging Berners-Lee werken voor CERN, het Europese laboratorium voor deeltjesfysica. Al snel merkte hij op hoe lastig het was om projecten van de organisatie, die over heel de wereld verspreid waren, bij te houden op één centrale plek zodat deze toegankelijk waren voor idereen die werelwijd bij CERN tewerkgesteld was. In 1989 deed hij een voorstel aan het managent van CERN om, doormiddel van hypertekst (anno 2021 staat dit gekend als een link), documenten die op verschillende computers stonden te koppelen via het internet zodat deze toegankelijker waren voor hun werelwijde personeel. Hoewel het management het een “ vaag maar opwinded “ idee vond, werd zijn voorstel niet direct goedgekeurd. Daarna werkte hij samen met een Belgische ingenieur genaamd Robert Calliau om het voorstel te concretiseren. Even doorspoelen naar 1990 en zijn baas gaf hem het ja-woord om zijn idee te verwezenlijken. Na namen geprobeerd te hebben als “Mine of information” en “Inforamtion Mesh” kwam Berners-Lee uit bij “WorldWideWeb”, dat is het onstaan van www.


Eind 1990 had Berners Lee de nodige technologiën gecreërd die aan de basis liggen van het hedendaagse wereldwijde web. Hypertext Markup Language, HTML voor de vrienden, een ‘digitale taal’ waarmee men websites kon schrijven die op heden nog altijd wordt gebruikt.

Hij screef deze code op een NeXT computer, het bedrijf dat het genie Steve Jobs in 1985 oprichtte nadat hij bij Apple was weggestuurd.


In 1991 was de eerste website ooit een feit, het idee van Berners Lee werd succevol gelanceerd. Voor zij die het aandurven, feel free om hem eens te bekijken:


http://info.cern.ch.



En nu, 30 jaar later, staan er iets minder dan 2 miljard websites online…


Time files.


Flies bedoel ik.


Tot zover het onstaan van websites.


De futur proche van webdesign


Als je kijkt naar de evolutie op deze relatief ‘korte’ periode is het bijna angstaanjagend hoe snel het allemaal gaat. De mogelijkheden die de digitale leefomgeving ons op heden biedt zijn exponentieel, en deze trend wordt op een snel tempo verder gezet. Pakweg 15 jaar geleden moest je kunnen coderen om een website te maken, vandaag de dag kan het ook anders.


Met enkele muisklikken en een raisonnabel budget kan je wereldwijd adverteren. Dit en vele andere zaken hebben de mogelijkheden van en voor de mensheid enorm doen groeien.


En ook webdesign is en vak dat aan een verbazingwekkend tempo evolueert. We zitten in, en komen uit een periode waar men voornamelijk statische websites terugvindt. Meer specifiek websites waar je gewoon naar boven en beneden scrolt. Anderzijds zien we steeds meer websites die door velen nog als “out of the box” worden aanshouwd maar die in mijn opzicht wel de toekomst van webdesign definiëren.


Waar ik vooral potentie zie is op vlak van interactie met je bezoekers. Met de mogelijkheden die tools ons op heden bieden kan men steeds meer focussen op de ervaring die bezoekers & potentiële klanten beleven doorheen het bezichtigen van je website. Op deze manier kan men steeds meer inspelen op hun gevoelens, het psychologische luik dat je in je voordeel kan gebruiken om zij die ertoe doen te overtuigen van jouw diensten of producten. Daar zie ik dus zeker kansen, zowel op korte als op lange termijn.


Een andere trend die veelbelovend is draagt de naam 3D interacties. Hoe het scrolgedrag en de muisbewegingen van je websitebezoekers hun ervaring omkaderen. Beeld je hierbij het tegenovergestelde van een statische website in. Jouw gedrag bepaalt hoe jij de website ervaart. Hoewel dit zeker niet voor elke sector een even goede keuze is zie ik hier toch enorm veel potentie in. Men kan veel meer gaan inspelen op het bieden van een ervaring, en dat is iets dat velen onthouden. Nadeel is dat dit veel grafische kracht vereist van je PC en dus niet iedereen deze ervaring zal aanshouwen als prettig. Een werkpunt voor de techreuzen in onze samenleving.


Kort samengevat zie ik veel kansen in interactie met bezoekers van jouw website en de ervaring die zij beleven doorheen het oriënteren ervan. Hoe worden ze van A naar B geleid op een unieke & attractieve manier die de kans tot het uivoeren van de gewenste actie vergroot. Dit gaat hand in hand met emoties & gevoelens waarop je inspeelt bij je potentiële klanten. Men moet de kracht van psychologie bij websites zeker niet onderschatten. Nu niet, en al zeker niet in de toekomst.


Hoe ik de toekomst zie?


Meer experience based. Het bezoeken van een website wordt als het ware een ondtekkingsreis doorheen je bedrijf en de bezoeker is diegene die de ervaring bepaald door zijn acties op jou site.


Ik kan nog wel even doorgaan met speculeren over nieuwe trends die eraan zitten te komen in webdesignland, maar voorlopig zijn dit voor mij de grootste potentiële veranderingen die eraan zitten te komen.


Wil je graag meer weten over de mogelijkheden van websites? Boek dan zeker een vrijblijvend consultatiegesprek op onze website!