• Nicolas Stockmans

DE CTA van je website

Een website zonder doel is als een onderneming zonder klanten & heeft weinig kans op succes. Je wil je website laten renderen en het moet een positieve impact op je omzet hebben.


Call To Action, CTA voor de vrienden, (letterlijk een oproep tot actie), is bedoeld om bezoekers & potentiële klanten een bepaalde, door jou gewenste, actie te laten uitvoeren op je website. Het doel hiervan is om potentiële klanten naar je toe te trekken en ze te overtuigen om voor jou product of dienst te kiezen.



Een bezoeker van je website is een prospect, indien deze prospect je CTA uitvoert wordt deze een lead. Een lead kan je zien als een potentiële klant. Welcome to the 21st century 😉.


Normaliter start je bij een CTA met een waardeaanbod. Je biedt je lead waarde en je verwacht daarvoor een bepaalde handeling terug. De meest voor de hand liggende CTA’s zijn het invullen van een inschrijvingsformulier, het aanmelden voor een nieuwsbrief of het achterlaten van je e-mailadres & naam om een white paper of iets gelijkaardigs te verkrijgen.


Een CTA plaats je op een tactische positie op je website. Meestal de homepagina, een landingspagina of pop-up, contactpagina of aan het einde van een blogartikel.


Persoonlijk ga ik als volgt de werk. Ik snijd een pijnpunt aan in de vorm van een vraag. Vervolgens omschrijf ik een mogelijke oplossing. Tot slot volgt een uitnodiging. Die uitnodiging is het inschrijven voor een vrijblijvend consultatiegesprek, dat is mijn waardeaanbod. De stappen die je daarna uitvoert liggen in jou handen. Bij mij ligt de aandacht daar vooral op het bieden van waarde en het verkrijgen van vertrouwen. Daarmee wil ik potentiële klanten overtuigen om voor DIGIVOLVING te kiezen.


Uiteraard is dit geen exacte wetenschap en zal niet elke bezoeker je CTA uitvoeren, het is bedoeld om mensen te stimuleren een bepaalde actie uit te voeren, dit wil niet zeggen dat iedereen hierin geïnteresseerd is.

Ook dien je de effectiviteit ervan op te volgen. Indien je CTA te weinig of geen rendement heeft dien je na te gaan waar het fout ziet om hem zo te optimaliseren.


Wil je meer weten over CTA's? Boek dan zeker een vrijblijvend consultatiegesprek in!


Nog een voorbeeld van een CTA 😉.


Denk eens na wat jij van je klanten wil en vertaal dit in een mogelijke CTA. Laat hem zeker eens zien, wie weet ben ik zo geïnteresseerd dat ik er op inga 😉.